Spotkania były przeznaczone dla dzieci 6 i 7-letnich (przed podjęciem obowiązku szkolnego), uczniów klas I – III szkół podstawowych oraz szkół podstawowych (dzieci objęte Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka z programu „Za życiem”).
W ciągu pierwszego tygodnia ferii realizowany był Program edukacyjno - terapeutyczny „SPEcyficzne ferie”. Zajęcia odbywały w siedzibie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Lubaniu. Bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka jest rozpoznanie jego mocnych i słabszych stron oraz stworzenie warunków, w których może podejmować różnorodne wyzwania, szukać sposobów rozwiązania problemu, a także popełniać błędy bez szkody dla własnej samooceny.
Założeniem programu było wspomaganie zdrowego rozwoju psychicznego dzieci, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, problemowych, rozwijanie samodzielności, poczucia własnej wartości i akceptacji siebie oraz innych ludzi a także radzenia sobie z własnymi emocjami. Powyższe zdolności są niezastąpione jako czynnik chroniący dzieci przed różnorodnymi zagrożeniami. Dziecko mające prawidłową samoocenę oraz umiejętność radzenia sobie w różnorodnych sytuacjach dnia codziennego będzie znacznie mniej narażone na uzależnienie od alkoholu, papierosów lub narkotyków czy Internetu.
Realizowane zajęcia miały wszechstronny charakter zabawowo - edukacyjny oraz profilaktyczno - terapeutyczny. Podczas pracy z dziećmi specjaliści wprowadzali różnorodne formy oddziaływań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, profilaktycznych z elementami arteterapii.
Prowadzący ćwiczenia kładli nacisk na rozwój wyobraźni, wykorzystywanie dostępnych zasobów i zdolności dzieci, kształtowanie pozytywnej motywacji i wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez pracę w grupie, samodzielne wykonywanie powierzonych „dorosłych” zadań (m.in. przygotowanie przekąski, utrzymywanie czystości po zakończeniu pracy), działalność artystyczną z wykorzystaniem różnorodnych form technik i materiałów plastyczno - technicznych (masa solna, ryż, wełna, patyczki, bańki mydlane, farby, balony, kredki), gry i zabawy logopedyczne. Powyższe działania miały na celu przede wszystkim stymulowanie ogólnego rozwoju umysłowego uczniów, wspomaganie rozwoju funkcji percepcyjno - motorycznych, przygotowanie do systematycznego i samodzielnego usprawniania zaburzonych funkcji. Stymulowanie uczniów do poprawnego posługiwania się mową pisaną i czytaną, doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
Dzieci miały również czas na własną aktywność. Wówczas mogły realizować swoje pomysły przy niewielkim wsparciu prowadzącego. Dzięki takiemu zabiegowi możliwe było wypróbowanie przez uczestników różnorodnych, konstruktywnych form spędzania czasu wolnego, nawiązanie dobrej relacji w grupie poprzez umożliwienie swobodnej współpracy pomiędzy uczestnikami oraz nabywanie umiejętności zachowań asertywnych w sytuacjach trudnych.
W dobie wszechobecnej technologii niektórym ciężko jest wyobrazić sobie, że nasze pociechy będą potrafiły się odnaleźć w miejscu, w którym nie ma telefonów i tabletów, a często jedynymi dostępnymi środkami jest własna wyobraźnia i koledzy siedzący obok.
O to czy zajęcia spełniły swoje zadanie trzeba by zapytać uczestników i ich rodziców, ale słowa „poczekaj mamo, ja się jeszcze bawię” napawają optymizmem.
W czasie trwania zajęć dzieci miały zagwarantowany ciepły posiłek, słodycze i napoje.
Środki na organizację Zimowej Akademii Profilaktycznej zostały pozyskane z Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy Burmistrzu Miasta Lubania.
Realizatorami programu byli psycholodzy - Janina Jackiewicz, Katarzyna Kowalska-Wąs, Beata Sasin, Małgorzata Bagrij, dr Piotr Karpiński, pedagodzy - Grażyna Chromy, Hanna Harasimiuk, Beata Bodziona oraz logopedzi - Zuzanna Leśniak-Szereniuk, Wioletta Żołnowska, Karolina Sandecka.
Odpowiedzialna za realizację programu była dyrektor PPP Małgorzata Grzesiak.
Napisz komentarz
Komentarze