Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
niedziela, 27 kwietnia 2025 06:53
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jak dbać o opony całoroczne? 3 złote zasady

Sporo kierowców, którzy decydują się na opony całoroczne, robi to ze względu na wygodę. Zakładając opony całoroczne, nie trzeba zaprzątać sobie głowy wymianą w odpowiednim terminie – np. jesienią nie trzeba obawiać się nagłego spadku temperatury i pojawienia się warstwy śniegu na drodze, jak przy oponach letnich. Modele wielosezonowe nie zwalniają jednak z dbałości o ogumienie. Jeżeli założymy opony całoroczne i zapomnimy o nich do momentu, gdy się zużyją, to mogą utracić sprawność stosunkowo szybko. Jak zatem dbać o opony całoroczne, aby służyły przez możliwie długi czas?
  • 01.07.2024 09:15
  • Autor: Grupa tipmedia
Jak dbać o opony całoroczne? 3 złote zasady

Po pierwsze: kontrola ciśnienia

Opony całoroczne stają się coraz bardziej zaawansowane. Nowe materiały konstrukcyjne oraz rozwiązania takie jak lamele 3D sprawiają, że parametry letnie i zimowe w oponach wielosezonowych mogą być lepiej zrównoważone. Przekłada się to także na coraz większy wybór modeli – co doskonale widać patrząc np. na ofertę dostępną na SklepOpon.com. Mimo wszystko główna zasada działania opon pozostaje taka sama – odpowiednia ilość powietrza w środku zapewnia ciśnienie mogące utrzymać ciężar samochodu. W efekcie od ciśnienia zależy m.in. prawidłowy ślad opony. Niedobór albo nadmiar powietrza zmienia rozkład nacisków i bieżnik nie odciska się na drodze całą swoją powierzchnią. W efekcie niektóre obszary wycierają się szybciej, a inne wolniej, co prowadzi do przedwczesnego zużycia opony.

Jeżeli zmieniamy opony zimowe i letnie, to zaleca się kontrolę ciśnienia mniej więcej raz w miesiącu. Ta sama zasada dotyczy opon całorocznych. Naturalna utrata ciśnienia sprawia bowiem, że powietrza powoli ubywa i po kilku miesiącach będzie go w oponie zdecydowanie zbyt mało. Do tego na ciśnienie powietrza w kołach wpływa temperatura otoczenia. Dlatego, jeżeli podczas zmiany sezonu nastąpi znaczny wzrost lub spadek temperatury, warto podjechać pod kompresor na stacji i sprawdzić ciśnienie, nawet jeżeli robiliśmy to całkiem niedawno. 

Po drugie: regularne wizyty u wulkanizatora

Korzystanie z opon całorocznych nie zwalnia całkowicie od wizyt kontrolnych u wulkanizatora, a jedynie pozwala wykonać je, gdy akurat nie ma kolejki. Rozsądnie jest udać się do specjalisty raz na pół roku, aby sprawdził, czy z oponami wszystko w porządku. W pakiecie czynności serwisowych powinna zawierać się ocena zużycia. Jeżeli bieżnik ściera się nierównomiernie, to może to świadczyć o problemach m.in. z geometrią zawieszenia. Ponadto koła muszą zostać wyważone. Wraz z utratą kolejnych milimetrów bieżnika zmienia się rozkład masy na powierzchni koła – zwłaszcza jeżeli bieżnik zaczął ścierać się nierównomiernie. Jeżeli problem ze zużyciem opon zostanie wykryty i wyeliminowany wcześnie, to komplet dłużej zachowa swoje parametry. Dlatego, jeśli zdecydowaliśmy się na opony całoroczne, nie należy całkowicie odpuszczać wizyt u wulkanizatora.

Po trzecie: rotowanie opon

Gdy już wybierzemy się na kontrolę opon całorocznych do wulkanizatora, to czasem warto spędzić u niego dłuższą chwilę i przeprowadzić rotowanie opon. Zaleca się, aby robić to, co około 8-10 tys. km. Z uwagi na konstrukcję wszystkich samochodów opony na tylnych kołach i na przednich kołach zużywają się nieco inaczej. Dlatego trzeba je zamieniać miejscami, czyli właśnie rotować. Jednak opony całoroczne najczęściej wykorzystują bieżnik kierunkowy. W efekcie, aby przeprowadzić rotowanie prawidłowo, trzeba będzie zdjąć oponę z felgi, odwrócić i założyć ponownie. Zajmuje to mniej więcej tyle czasu co normalna wymiana opon sezonowych, ale dzięki temu zużycie jest jeszcze bardziej równomierne, a opony wystarczają na dłużej.

Artykuł sponsorowany


Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Kobiety Kobietom
Zajęcia korekcyjne
rajd rowerowy
Rolki
owd
Wystawa Magdalenki
Szkrab
noc muzeów
LAWA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama