Podstawowy plan działań pomaga w obraniu właściwego kierunku na drodze rozwoju. Żeby do czegoś dążyć, w pierwszej kolejności powinno się wyznaczyć konkretne cele. Pochodną Strategii Rozwoju Miasta Lubań jest strategia marketingowa. Strategia ta ma za zadanie skoordynować wysiłki samorządu oraz partnerów gospodarczych i społecznych zmierzających do wykreowania i promocji marki miasta Lubań w najważniejszych grupach docelowych. Spotkanie miało umożliwić przeprowadzenie konsultacji z przedstawicielami różnych grup mieszkańców. Jest to tylko jeden z elementów tworzenia strategii marketingowej miasta, jednak należy pamiętać, że w marketingu terytorialnym bardzo podkreśla się rolę mieszkańców w tworzeniu marki i wizerunku miasta.
- Nie można opowiadać i sprzedawać turystom rzeczy, w które mieszkańcy nie wierzą, które są dla nich nieautentyczne – podkreślała prowadząca spotkanie, specjalistka komunikacji społecznej i współtwórczyni strategii Anna Łagowska. - Na spotkaniu byli obecni liderzy życia społecznego Lubania oraz młodzież. Prosiłam ich, by opowiedzieli, jak zachęcaliby ludzi z różnych grup do odwiedzenia naszego miasta. Aby podzielili się wiedzą, co ich zdaniem pomaga a co przeszkadza w zapraszaniu turystów i przyjezdnych oraz co by chcieli zmienić. Zazwyczaj na takich spotkaniach zgłaszanych jest wiele potrzeb i są to potrzeby różnego rzędu. Może to być na przykład parking dla autokarów czy godziny pracy w miejskich obiektach. Pojawiło się kilka pomysłów na jakąś stałą atrakcję na Kamiennej Górze. Bardzo wiele różnych postulatów i mocno krytyczny punkt widzenia miała młodzież z Uczniowskiej Agencji Turystycznej działającej w ZSP im. Adama Mickiewicza w Lubaniu. Myślę, że warto dyskutować i pracować razem, żeby różne głosy mogły wybrzmieć i jakoś się skonfrontować – wyjaśniała A. Łagowska.
Spotkanie, które odbyło się w sali konferencyjnej Łużyckiego Centrum Rozwoju obejmowało krótką prezentację zagadnień marketingu terytorialnego i pracę warsztatową. Każdy chętny mógł wyrazić swoją opinię i stanowisko.
- Warto zaznaczyć, że strategia marketingowa miasta to nie jest wieloletni plan inwestycyjny, więc jeśli pojawia się postulat wielomilionowej i wieloletniej inwestycji (jak na przykład uruchomienie sztolni pod Kamienną Górą), to powinien on się znaleźć w podsumowaniu wniosków ze spotkań, ale nie może stać się osią działań – nadmieniała prowadząca spotkanie. - Należy zaplanować, jak sprzedawać taki Lubań, jaki mamy. Jeśli przewidziane są zmiany w ofercie turystycznej (na przykład trwa rewitalizacja parku na Kamiennej Górze, stale rozwija się i ewoluuje koncepcja Muzeum Regionalnego), to należy je uwzględnić. Ale potem, przy radykalnych ruchach, powinien być czas na nowe plany – zaznaczała A. Łagowska.
Pamiętajmy więc, że strategia to otwarty bank pomysłów, który pozwala obrać właściwy kurs i podążać do przodu.
Napisz komentarz
Komentarze