A4 to najdłuższa autostrada w Polsce o długości ok. 672 km. Dolnośląski fragment to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Od Wrocławia do Krzyżowej liczy ok. 105 km długości.
W związku z tym, że z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę planuje się jej przebudowę. Zostały opracowane cztery koncepcje modernizacji, w tym zakładające jej zupełnie nowy przebieg. Trasa miałaby przebiegać w pobliżu Wlenia i Lwówka Śląskiego.
Autostrada w interesującej nas koncepcji startuje na węźle Piskorzowie, następnie kieruje się do zaplanowanego węzła w pobliżu Świdnicy, skąd rusza w kierunku Strzegomia i leżącej w pobliżu Jeleniej Góry Świerzawy. W obu tych miastach zaplanowano węzły. Za Świerzawą autostrada mija Sędziszową i odbija na północ. Następny MOP powstanie w Proboszczowie, a kolejny węzeł w Pielgrzymce na połączeniu z DW 364 (łącząca Gryfów Śląski, Lwówek Śląski, Złotoryję i Pielgrzymka Legnicę). Mknąc dalej na północ, trasa omija Nową Wieś Grodziską, Grodziec, Ganczary i dociera do węzła Tomaszów Bolesławiecki. Stąd biegnie już do obecnej autostrady A4.
Mimo że jest to wariant zdecydowanie najdroższy, istnieje duża szansa na jego realizację. Przecinając południową część województwa dolnośląskiego, pozwoli na lepsze skomunizowanie wciąż oddalonego od sieci dróg części regionu, oraz miast takich jak Wałbrzych, Jelenia Góra, Świerzawa, Złotoryja, czy Lwówek Śląski.
Napisz komentarz
Komentarze