Epidemia spowodowała, że bardzo wiele spraw załatwiamy w sieci - robimy zakupy, opłacamy rachunki, załatwiamy sprawy urzędowe. Jest to wygodne narzędzie, należy jednak pamiętać, że sprawy związane z naszymi pieniędzmi muszą podlegać szczególnej kontroli, bo oszuści prześcigają się w pomysłach na oszustwo i wykorzystują naszą nieuwagę i łatwowierność.
Tylko w miniony weekend lwóweccy policjanci przyjęli trzy zawiadomienia o oszustwach. Poszkodowani stracili 73 tys. zł. Jak podaje lwówecka policja pierwszy przypadek dotyczył oszustwa internetowego na jednym z serwisów sprzedażowych, gdzie sprawca przesłał mieszkance powiatu lwóweckiego fałszywy link do sfinalizowania transakcji sprzedażowej. W wyniku podania niezbędnych danych do zalogowania się na internetowe konto bankowe kobieta poniosła straty w kwocie blisko 10 tysięcy złotych. Drugi przypadek polegał na tej samej metodzie, w wyniku czego kolejna mieszkanka powiatu lwóweckiego straciła blisko 15 tysięcy złotych. Trzeci przypadek dotyczył mężczyzny, który stracił ponad 48 tysięcy złotych. Został on oszukany przez kobietę, która przekonała go, że zbiera pieniądze na chore dziecko.
Policja podpowiada jak się chronić
Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:
- pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
- pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
- nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
- oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła,
- nie ufajmy osobom, które do nas dzwonią. Sprawdzajmy ich wiarygodność, prosząc o dane do zbiórki pieniędzy celem jej weryfikacji.
Napisz komentarz
Komentarze