Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
piątek, 22 listopada 2024 18:48
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Rosjanie bombardują Ukrainę, a polscy przedsiębiorcy liczą straty

Choć konflikt zbrojny w Ukrainie nie dotknął bezpośrednio naszego kraju, co piąte polskie przedsiębiorstwo boryka się z jego finansowymi konsekwencjami.
Rosjanie bombardują Ukrainę, a  polscy przedsiębiorcy liczą straty

Autor: iStock

Analitycy z BIG InfoMonitor zapytali polskich przedsiębiorców, czy inwazja Rosjan na Ukrainę wpłynęła na obroty ich firm. Okazuje się, że część z nich - choć jeszcze nie poradziła sobie ze stratami po koronawirusowych lockdownach - już mierzy się z kolejnymi stratami spowodowanymi wojną u naszych wschodnich sąsiadów. Aż 20 proc. respondentów odczuło skutki niemal natychmiast, a niektórzy z nich obawiają się nawet, że obecna sytuacja doprowadzi do zamknięcia biznesu. 56 proc. ankietowanych spodziewa się utrudnień finansowych.

Uczestnicy badania doprecyzowali też, co ma największy, negatywny wpływ na kondycję ich firm.

Problemów jest sporo

Aż 76 proc. przedsiębiorców uważa, że odpowiada za to wzrost cen paliw i energii. 38 proc. z nich boryka się z utrudnionym dostępem do surowców i półproduktów. Po 31 proc. otrzymały wskazania, że negatywnie na sytuację finansową wpływają wyższe koszty kredytów i leasingów oraz kwoty należne podwykonawcom. Z kolei 24 proc. właścicieli firm ma problemy z transportem.

Pozostali przyznali też, że utracili kontrahentów z Rosji, Białorusi i Ukrainy (14 proc.); borykają się z brakami kadrowymi, spowodowanymi m.in. wyjazdami pracowników (11 proc.) lub mierzy się z niechęcią zagranicznych firm do inwestowania w Polsce (7 proc.).

Jak sobie radzimy?

Respondenci zostali również zapytani o to, jaki radzą sobie z komplikacjami spowodowanym wojną. Najczęściej przedsiębiorcy decydują się na wstrzymanie nowych inwestycji (35 proc.) lub wykorzystanie rezerw (27 proc.). 25 proc. badanych poszukuje nowych rynków zbytu. Z kolei 23 proc. z nich decyduje się na rezygnację z płatnych abonamentów i subskrypcji. Inni nie planują żadnych działań (22 proc.); zwalniają pracowników (20 proc.) czy zawężają lub ograniczają zakres działalności (16 proc.). Pozostali opłacają raty kredytów i rachunki z opóźnieniem (13 proc.); zmieniają przedmiot działalności lub obniżają wynagrodzenie swoich podwładnych albo zaciągają nowe zobowiązania (po 10 proc.).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

LokoMaPiko 24.03.2022 15:56
Sr... w banie. Jak nie powodzie, susze, c19, wysokie podatki, ceny paliw, energii its itp. Ale jak zobaczysz jak żyją, jakimi jeżdżą autami to szczęka opada. Jeszcze nie słyszałem żeby Polak na coś nie narzekał, choroba narodowa.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
manukultura
Chagall
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Pchli targ
sport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama