Samorząd województwa zakłada dofinansowanie budowy 30 takich torów na Dolnym Śląsku. Celem programu jest stworzenie torów do kolarstwa górskiego - terenowej jazdy na rowerze - służących do nauki lub doskonalenia techniki jazdy, prowadzenia szkółek i treningów dla adeptów kolarstwa MTB i poprawy bezpieczeństwa jazdy na rowerze. Obiekty mają być dostępne zarówno dla dorosłych, jak i dzieci oraz młodzieży.
Projekt doskonale wpisuje się w zapowiadany przed kilku laty pomysł budowy trasy rowerowej w parku na Kamiennej Górze. Zabiegali o to członkowie działającego w Lubaniu klubu kolarskiego oraz fani dwóch kółek, których w regionie nie brakuje.
Z przyczyn technicznych w tej chwili pod uwagę brana jest jednak inna lokalizacja. Magistrat chce to połączyć z przebiegiem pętli rowerowej, która etapami powstaje wokół Lubania. Tym, co przemawia na niekorzyść parku na Kamiennej Górze jest fakt, że teren ten otoczony jest ochroną konserwatorską.
Na razie chcemy to zrobić na zielonym wzgórzu w okolicach krzyża milenijnego. W tej chwili projektant musi jeszcze określić czy zmieścimy się tam z wytycznymi wskazanymi w założeniach projektu. Mamy tam hektar przestrzeni na której rosną krzaki i tam ulokowalibyśmy urządzenia rowerowych parków umiejętności, a część single track pomiędzy drzewami. W ten sposób zagospodarowujemy teren, który dziś leży odłogiem i jest to w nawiązaniu do przebiegającej obok Lubańskiej Pętli Rowerowej. - powiedział eLuban.pl Arkadiusz Słowiński, burmistrz Lubania.
Tu dodać trzeba, że zielone wzgórze to wstępna lokalizacja i jeżeli tor nie zmieści się w tym miejscu, do „gry” wróci park na Kamiennej Górze. Lubańskiemu samorządowi sprzyjają również kryteria według, których oceniane będą składane wnioski. Jednym z nich jest działanie na terenie gminy klubu prowadzącego szkolenia kolarskie.
Według wytycznych, program zakłada budowę parku rowerowego z wykorzystaniem naturalnego ukształtowania terenu. Długość trasy i elementów wyposażenia uzależniona jest od lokalizacji i uwarunkowań terenowych wynikających z pochylenia terenu, zadrzewienia, występowania naturalnych przeszkód terenowych (kamienie, korzenie) oraz występowania naturalnych cieków wodnych lub odpływów przecinających trasę. Z opracowanej analizy wynika, że koszt budowy parku to 900 tys. zł. Inwestycja finansowana będzie z trzech źródeł: 33% środki Województwa Dolnośląskiego, 33% środki pochodzące z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, pozostałe to środki własne inwestora.
W ramach programu planuje się wykonanie:
Obligatoryjnie budowy trasy technicznej głównej o długości min 400m i max 2000m o zróżnicowanej trudności, zawierającej minimum 10 różnych przeszkód terenowych.
Pozostałe elementy:
- Budowy trasy typu ‘single track’ o długości min 250m
- Budowy trasy pump track o długości min 120m , naturalnej nawierzchni z bandami z masy bitumicznej/asfaltowej
- Budowy trasy pump mini o długości min 50m i max 100m bezpiecznej dla dzieci 4-7 lat o naturalnej nawierzchni
- Budowa placu manewrowego o naturalnej nawierzchni
- Budowa wiaty, kontenera szatniowego oraz oświetlenia trasy głównej i placu manewrowego.
Zainteresowani szczegółowe wytyczne według których zbudowany ma zostać tor znajdą pod TYM LINKIEM. Tu są natomiast Rysunki Techniczne i schematy.
Napisz komentarz
Komentarze