Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
piątek, 22 listopada 2024 01:55
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

14 lat ma pierwsza samorządowa linia kolejowa. Dolny Śląsk przywraca zlikwidowane dawniej połączenia

We wrześniu 2009 roku pociąg Kolei Dolnośląskich wyruszył na tory z Wrocławia Głównego do Trzebnicy. To pierwszy w Polsce odcinek odnowiony ze środków samorządu województwa. Za sprawą KD region stał się krajowym prekursorem w dziedzinie rewitalizacji i przywracania ruchu kolejowego na zlikwidowanych na przełomie wieków liniach.
14 lat ma pierwsza samorządowa linia kolejowa. Dolny Śląsk przywraca zlikwidowane dawniej połączenia

Autor: KD

Samorząd województwa dolnośląskiego do dziś konsekwentnie jako jedyny na taką skalę, przejmuje linie kolejowe, rewitalizuje je i przywraca na nich ruch pociągów pasażerskich.

Linia z Wrocławia do Trzebnicy, po której pociągi Kolei Dolnośląskich pojechały pierwszy raz w 2009 roku, była pierwszą tego rodzaju inwestycją finansowaną przez urząd marszałkowski w skali kraju. Podległe Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Dolnośląskiego Koleje Dolnośląskie były pierwszą tworzoną od podstaw spółką kolejową, będącą w zarządzie samorządów wojewódzkich w Polsce.

Kolej: remedium na korki

W 2009 roku nie istniała droga ekspresowa nr 5, a dojazd z Trzebnicy do Wrocławia samochodem zajmował często ponad godzinę. 

 Połączenie Wrocław-Trzebnica-Wrocław okazało się strzałem w dziesiątkę. Teraz jest ono obsługiwane trójczłonowymi hybrydami, ale na początku, by sprostać oczekiwaniom pasażerów, trzeba było łączyć dwa spalinowe pojazdy  mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, który wówczas pracował w UMWD i był odpowiedzialny m.in. za uruchomienie tego połączenia. 

Połączenia realizowane są do dziś przez samorządowego przewoźnika, a na odcinku między stacjami Wrocław-Psie Pole i Trzebnica pociąg jeździ po torach wybudowanych za sprawą UMWD. Był to pierwszy przypadek w Polsce, gdy samorząd we własnym zakresie skoordynował inwestycję kolejową, umożliwiając przewoźnikowi operowanie na trasie kolejowej, która nie znalazła się w zarządzie PKP PLK S.A.

 Nie ma w Polsce regionu, który inwestuje w rozwój kolei tak dynamicznie jak Dolny Śląsk. W całym województwie po trasach jeżdżą nowoczesne, elektryczne i hybrydowe pociągi regionalnego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Naszym celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Jako samorząd województwa przejęliśmy ponad 300 km nieczynnych od wielu lat linii kolejowych, które sukcesywnie rewitalizujemy. W ten sposób umożliwiamy Dolnoślązakom codzienny dostęp do kolei  mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Coraz więcej kolei wojewódzkiej

Tylko od 2018 roku do czynnych dla ruchu pasażerskiego linii w zarządzie województwa dołączyły odcinki z Dzierżoniowa do Bielawy i z Chojnowa do Chocianowa. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei wkrótce ukończy inwestycje kolejowe na liniach do Świeradowa-Zdroju i Karpacza. Trwają też prace nad inwestycją związaną z linią do Góry.

 We wrześniu do Góry wjechał autobus w barwach Kolei Dolnośląskich, dzięki czemu mieszkańcy już teraz mogą na jednym bilecie poruszać się po Dolnym Śląsku. W planach mamy też inwestycję związaną z budową linii kolejowej do stacji Góra Śląska, która będzie pierwszą zelektryfikowaną linią, zrewitalizowaną przez samorząd województwa dolnośląskiego  mówi Tymoteusz Myrda, wicemarszałek odpowiedzialny m.in. za kolej w regionie. 

Łącznie w zarządzie województwa dolnośląskiego znalazło się ponad 300 km linii kolejowych. We wrześniu podpisano umowę na przekazanie kolejnych: z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego oraz z Kłodzka do Stronia Śląskiego. 

 W ostatnim rankingu Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu podróżni ocenili Dolny Śląsk jako województwo z najlepszą koleją w kraju. Jako samorząd dążymy do tego, by w naszym regionie każda stolica powiatu miała połączenie pasażerskie oraz by przywrócić połączenia pasażerskie na zlikwidowanych kiedyś liniach  mówi wicemarszałek Krzysztof Maj.

Koleje Dolnośląskie obchodzą w tym roku 15-lecie. W pierwszym pełnym roku swojego istnienia, gdy uruchamiana była linia kolejowa do Trzebnicy, przejechała 870 tys. kilometrów. Obecnie pociągi w żółto-białych barwach pokonują milion kilometrów w ciągu jednego miesiąca. 

 W ciągu pięciu lat praktycznie podwoiliśmy liczbę miejsc siedzących w naszych pociągach, zamawiając 25 Elfów 2, sześć pojazdów hybrydowych i zlecając remonty autobusów szynowych SA109. W tym roku pokonamy rekordowe 12 milionów kilometrów. Staniemy się tym samym drugim regionalnym przewoźnikiem w kraju, który w ciągu miesiąca pokonuje ponad milion kilometrów  mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. 

Więcej na temat rewitalizowanych linii kolejowych, danych statystycznych Kolei Dolnośląskich można znaleźć na stronie jubileuszowej spółki https://kolejedolnoslaskie.pl/15lat/nowe-miejscowosci/.

 



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
manukultura
Chagall
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Pchli targ
Andrzejki
sport
Festiwal Kobiet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: CezariusTreść komentarza: No to PiS-dzielce mają okazje zakojarzyć czyli uroić sobie prowokację polityczną - bo atrybutem występu dzieci były bialo-czerwone serduszka - a to znak rozpoznawczy Koalicji ObywatelskiejData dodania komentarza: 21.11.2024, 14:22Źródło komentarza: Lubań. WideoinformatorAutor komentarza: Stan-VanTreść komentarza: To jest skutek braku zainteresowania co jest pod maską, albo - też często - dokonywania samoróbek-przeróbek. Nie tak dawno o maly figiel nie poszedł z dymem samochód w którym "elektryk" właściciel zrobił sobie podłączenie przy użyciu drutu strzałowego (chyba miał jeszcze z zapasy Kamieniołomów w Zarębie). Najczęściej to luzy na klemach i innych połączeniach magistrali wysokoprądowej - alternator + rozrusznik oraz nieskuteczna izolacja i zwarcia z masą.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 14:10Źródło komentarza: Pożar samochodu na DK30 sparaliżował ruch na lubańskiej dwupasmówceAutor komentarza: HmmTreść komentarza: Może dlatego, że pracownicy stracili miejsce pracy?Data dodania komentarza: 21.11.2024, 14:06Źródło komentarza: Zawidów. Potężny pożar sklepu Biedronka. Strażacy walczyli z ogniem całą nocAutor komentarza: Serio ?Treść komentarza: Czyli, że owi właściciele willi zanim zaczęli budowę/kupno tych budynków nie widzieli, że obok przebiegają tory ? Obudzili się któregoś dnia i przez okno zauważyli, że nagle w nocy magicznie się pojawiły?Data dodania komentarza: 21.11.2024, 13:01Źródło komentarza: Podróżni będą mogli wybierać. Na tory wjadą pociągi Czechów, Niemców i SKPL
ReklamaPowiat Lubań
Reklama