Ulga ta przysługuje jeżeli podatnik uzyskuje dochody opodatkowane według skali podatkowej lub ryczałtem ewidencjonowanym i poniósł w roku podatkowym wydatki związane z użytkowaniem sieci Internet oraz nie korzystał z tej ulgi w latach poprzednich. Prawo do skorzystania z ulgi przysługuje, jeżeli w latach wcześniejszych podatnik nie korzystał z tego odliczenia, albo po raz pierwszy skorzystał z niej w zeznaniu za 2022 rok. Odliczenia w ramach ulgi można dokonać wyłącznie w bezpośrednio po sobie następujących dwóch latach podatkowych.
W ramach tej ulgi można odliczyć od dochodu poniesione w roku podatkowym wydatki za używanie Internetu, niezależnie od miejsca oraz formy korzystania (np. w domu - łącze stałe, bezprzewodowe, w tym za pomocą urządzeń mobilnych).
Aby skorzystać z odliczenia wydatek z tytułu użytkowania sieci Internet:
- nie może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów lub nie może zostać odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
- nie został zwrócony w jakiejkolwiek formie - w przypadku, gdy odliczenia dokonuje się od dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych;
- nie został odliczony od dochodu lub nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów albo nie został zwrócony w jakiejkolwiek formie - w przypadku, gdy odliczenia dokonuje się od przychodu opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Ulga jest limitowana. Maksymalne odliczenie za rok podatkowy nie może przekroczyć 760 zł.
Limit ten dotyczy podatnika (osoby), tak więc jeżeli wydatek ponoszą małżonkowie, to każdy ma prawo do maksymalnego limitu, oczywiście nie więcej niż kwota wydatku poniesiona przez każdego z nich.
Limit nie przechodzi na następny rok, co oznacza, że wydatek poniesiony w danym roku i nie odliczony z powodu braku dochodu lub nie w pełni odliczony, nie może być odliczony w roku następnym.
Z ulgi internetowej można skorzystać, jeśli podatnik posiada dokument potwierdzający poniesienie wydatku, zawierający w szczególności:
- dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi),
- dane identyfikujące sprzedającego usługę,
- rodzaj usługi, oraz
- zapłaconą kwotę.
Dokumentem takim mogą być zatem: faktury, rachunki oraz każdy inny dowód zawierający w/w dane.
Jeżeli faktura lub rachunek nie zawierają informacji, że zostały zapłacone, to należy posiadać dokument potwierdzający dokonanie zapłaty np.: potwierdzenie przelewu bankowego (również poprzez Internet), dowód wpłaty, przekaz pocztowy.
Poniesione wydatki można odliczyć tylko w roku, w którym zapłacono za zakupioną usługę.
Jeżeli dostęp do sieci Internet jest tylko jedną z usług kupowanych u danego dostawcy, obok np. telewizji kablowej, czy telefonu stacjonarnego, z dokumentu wystawionego przez dostawcę usługi musi wynikać kwota wydatków za użytkowanie sieci Internet.
Odliczeniu nie podlegają wydatki związane z zakupem sprzętu, komponentów sieci, instalacją, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem (czyli serwisem), opłatą aktywacyjną (nie jest to opłata za korzystanie lecz jedynie opłata za możliwość korzystania).
Informacje o ulgach podatkowych znajdziecie TUTAJ.
Pełne informacje na www.podatki.gov.pl
Napisz komentarz
Komentarze