Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
środa, 2 kwietnia 2025 11:44
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Koleje Dolnośląskie apelują: włączmy Towarową Obwodnicę Wrocławia do ruchu pasażerskiego

Dolnośląski przewoźnik ma plan na upłynnienie ruchu kolejowego we Wrocławiu. Do aktualnej siatki połączeń miałaby zostać włączona magistrala towarowa, która jest obecnie wykorzystywana wyłącznie do przewozu towarów, ale nie pasażerów. Według zarządu Kolei Dolnośląskich jej funkcje mogłyby zostać rozszerzone. Rozwiązanie popiera Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Koleje Dolnośląskie apelują: włączmy Towarową Obwodnicę Wrocławia do ruchu pasażerskiego

Magistrala towarowa została uruchomiona jeszcze pod koniec XIX wieku. Połączyła wtedy dwie stacje – Wrocław Brochów i Wrocław Gądów. Od ponad 120 lat jest ona wykorzystywana wyłącznie do przewozu towarów.

Wrocław nie jest tym samym miastem, którym był pod koniec XIX wieku. Zmieniły się nie tylko możliwości przewozu towarów, ale przede wszystkim liczba samochodów na ulicach. Jeśli chcemy przekonać mieszkańców do wybrania kolei, jako preferowanego środka transportu, musimy dostosować siatkę połączeń do potrzeb XXI wieku – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny między innymi za kolej.

Dostosowanie Towarowej Obwodnicy Wrocławia do ruchu pasażerskiego jest możliwe do realizacji. Wymagałaby jedynie niewielkiej modernizacji torów i dobudowania przystanków na obecnej magistrali towarowej. Jeśli perony powstałyby na zewnętrznych krawędziach torów, nie wpłynęłoby to na bezpieczeństwo możliwości prowadzenia ruchu kolejowego.

Liczymy na to, że PKP PLK, czyli zarządca infrastruktury, po którego stronie leżałyby inwestycje w nowe przystanki, pozytywnie odniesie się do naszego planu. Za stosunkowo niewielkie pieniądze jesteśmy w stanie dostosować już istniejące tory do wciąż rosnących potrzeb mieszkańców i utworzyć kolejową autostradę w centrum miasta – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Magistralą towarową mogłyby kursować pociągi osobowe wjeżdżające na Dworzec PKP Wrocław Główny z kierunków Legnicy, Wołowa czy Oleśnicy.

Dzięki połączeniu funkcjonujących już stacji wytworzyłby się efekt synergii. Wystarczy jedynie dostosować istniejącąinfrastrukturę do wymagań transportu pasażerskiego. Przypomnę, że w ciągu ostatnich 20 lat prawie trzykrotnie zwiększył się ruch kolejowy we Wrocławiu. Apelujemy gorąco do rozważenia tego rozwiązania również na możliwość pokierowania magistralą towarową ruchu objazdowego, w wypadku prac remontowych na sieci kolejowej – mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Krzysztof Maj, członek zarządu województwa dolnośląskiego dodaje: – Włączenie magistrali towarowej do ruchu pasażerskiego pozwoliłoby szybciej przemieszczać się po Wrocławiu nie tylko mieszkańcom miasta, ale także reszcie Dolnoślązaków. Dzięki niej, osoby pracujące w stolicy regionu mogłyby dojechać do biura szybciej i komfortowo. Samochód zostałby w domu, bo nie byłby potrzeby. Im więcej osób korzysta z kolei, tym mniej aut jest na ulicach, a co za tym idzie, zmniejszają się korki.

Kolej regionalna na Dolnym Śląsku oceniana jest jako najlepsza w Polsce. I to, co warto zaznaczyć, zdaniem samych podróżnych, którzy wzięli udział w sondach Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. Same Koleje Dolnośląskie pokonują po torach ponad 12 mln km rocznie, a na ich pokładach 2023 roku podróżowało ponad 19 milionów pasażerów.


Podziel się
Oceń

Reklama
konkurs
Paranienormalni
rajd rowerowy
Pchli targ
jarmark wielkanocny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: NoemiTreść komentarza: Jakim może być autorytetem dla pokolenia które po pierwsze primo zna go tylko z historii, a po drugie primo jest na bakier z Kościołem? Pomniki się obyły, ulice spowszedniały a "słynne" do niedawna - szczególnie za życia Wielkiego Herosa Cnót Wszelakich - encykliki odeszły w zapomnienie i dzisiaj już nawet to ta zwane "pokolenie JP2" nie wie na której półce leżą. Stał się postacią wielce kontrowersyjną szczególnie kiedy wykazano że ukrywał grzechy hierarchii w ogóle a już te o podłożu seksualnym szczególności. Ale o tym księża ani katecheci nawet półgębkiem ... A "róże panien" gustują tylko w modlitewnikach i różańcu. Taka to religia.Data dodania komentarza: 2.04.2025, 10:02Źródło komentarza: Jan Paweł II autorytetem dla młodych? Odpowiadają w sondażuAutor komentarza: TomekTreść komentarza: super tekst, tylko wiekszosc tych bezrobotnych pracy nie szuka bo jest potrzebne do zasileu z opieki a te 7 % bezrobocia trzeba liczy razy 3 gdyby nie zatrudnienie ludzi w Niemczech lub Czechach z powiatuData dodania komentarza: 2.04.2025, 09:54Źródło komentarza: XIII Sesja Rady Powiatu Lubańskiego. Bezrobocie w powiecieAutor komentarza: Ja tylko tak:Treść komentarza: Wszystkie dotychczasowe ekipy rządzące powiatem, bez skutku walczyły(?) o inwestorów. Potrzebna jest w Lubaniu dobra edukacja i nowe miejsca pracy. Z jakiego źródła chcecie się bogacić?Data dodania komentarza: 2.04.2025, 09:35Źródło komentarza: XIII Sesja Rady Powiatu Lubańskiego. Bezrobocie w powiecieAutor komentarza: 😉Treść komentarza: Tu referendum robi kontr kandydatka z wyborów. W Olsztynie kontrkandydat jest za leniwy aby się za to zabrać, ale przyjdzie okres wyborów to nagle się obudzi a sprawy gminy zaczną być ważneData dodania komentarza: 2.04.2025, 09:31Źródło komentarza: Burmistrz odpowiada na inicjatywę referendalną. "Nie działam sama – decyzje podejmujemy wspólnie"
ReklamaPowiat Lubań
Reklama