Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 26 listopada 2024 07:29
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Czy tworzenie przepisów wymknęło się już spod kontroli?

Średnio 4 godziny i 17 minut musiałby poświęcić każdego dnia roboczego polski obywatel, aby zapoznać się ze zmianami prawnymi wprowadzonymi w 2016 r. – wynika z najnowszego „Barometru stabilności otoczenia prawnego w polskiej gospodarce”. W życie weszły wówczas nowe ustawy i rozporządzenia liczące blisko 32 tys. stron maszynopisu. To historyczny rekord.
Czy tworzenie przepisów wymknęło się już spod kontroli?

Tak duża liczba zmian powoduje, że nasz system prawny staje się coraz mniej przejrzysty. Ma to bardzo negatywne skutki dla przedsiębiorców i pozostałych obywateli, bo – jak wiadomo – nieznajomość prawa szkodzi i nie zwalnia od odpowiedzialności. Brak czasu na zapoznanie się z nowymi, często niełatwymi do zrozumienia, przepisami sprawia, że nie znamy dobrze prawa i trudniej nam z tego powodu go przestrzegać. Praktyka prawodawcza naraża więc nas na ryzyko popełnienia wykroczenia lub przestępstwa. Co ważne, wprowadzane masowo zmiany nie dotyczą jedynie ustaw i rozporządzeń mało istotnych z punktu widzenia przeciętnego obywatela – przykładowo przyjęte w ubiegłym roku akty prawne dotyczące podatków liczyły prawie 2 tys. stron maszynopisu.

Niepokój budzi jednak nie tylko liczba zmian, lecz także tempo ich wprowadzania. Nad nowymi ustawami i rozporządzeniami pracuje się coraz szybciej, a co za tym idzie – coraz mniej dokładnie. Zwiększa się zatem ryzyko, że są one niedoprecyzowane i zawierają błędy. „Według naszych badań bardzo mocno w ostatnich latach skrócił się czas pracy parlamentu nad ustawami. Obecnie statystyczna ustawa jest przyjmowana w 77 dni. To jest trzykrotnie szybciej niż jeszcze 10 lat temu. Wystarczy wspomnieć, że Senat teraz zgłasza poprawki tylko do 1/3 ustaw, a dekadę temu robił to dla 2/3, czyli sam ograniczył swoją aktywność o połowę” – mówi Jacek Kowalczyk, dyrektor marketingu i PR z firmy Grant Thornton.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Sansui 22.02.2017 15:06
No bo to tak, każdy nowy "koleś" chce się popisać przed "wujkiem" i sobie wymyśla trzecie koło do roweru i odblaski na czoło, że niby taki pracowity.

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama