Uczniowie z powiatu lubańskiego najlepiej poradzili sobie z egzaminem z języka angielskiego. Tutaj średni wynik to dokładnie 78,1%. To dokładnie tyle samo ile wyniosła średnia wojewódzka. Gorzej wypadło zestawienie pozostałych przedmiotów sprawdzanych w trakcie egzaminu. Najsłabiej wypadła matematyka. W naszym powiecie uczniowie średnio na tym teście znali odpowiedzi na 54,3% pytań. W województwie – 59,1. Szóstoklasiści z naszego regionu nie najlepiej poradzili sobie także z językiem niemieckim – średni wyniki to 66,2%. Na Dolnym Śląsku średnia wyniosła 70,9. Umiarkowanie wypadł test z języka polskiego: w powiecie – 70,9, w województwie – 72,7. Najlepiej w skali województwa wypadli uczniowie z Wrocławia i okolic oraz Jeleniej Góry.
A dla tych, którzy uważają, że test na koniec podstawówki to "pryszcz" prezentujemy pytania, z którymi najwięcej uczniów sobie nie poradziło. Zobaczcie czy wy dalibyście radę.
Zadanie 6. z języka polskiego okazało się dla uczniów trudniejsze od pozostałych (średnio zdający uzyskali za jego rozwiązanie 49% punktów). Szóstoklasiści na ogół dobrze wskazywali w zdaniu podmiot (zadanie 6.1.), ale gorzej radzili sobie z rozpoznawaniem przypadku wskazanego wyrazu (zadanie 6.2.).
Zadanie to sprawdzało dwie umiejętności z zakresu świadomości językowej: rozpoznawanie podstawowych funkcji składniowych wyrazów użytych w wypowiedzi oraz rozpoznawanie w tekście formy przypadków. Szóstoklasista musiał najpierw wybrać wyraz, który w przywołanym zdaniu pełni funkcję podmiotu, a następnie określić przypadek jednego z rzeczowników użytych w tym zdaniu. Bardzo ważne było to, aby uczeń wybrał odpowiedni przypadek, pytając o wskazany wyraz w kontekście zdania (sięgnął – po kogo? co?). Jeżeli odmieniał wyraz poza kontekstem zdania, mógł wskazać błędną odpowiedź A.
Z matematyki najtrudniejszym zadaniem dla szóstoklasistów okazało się zadanie 15., które poprawnie rozwiązało 32% uczniów.
Zadanie to sprawdzało znajomość zasad mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych bez konieczności wykonywania tych działań. Uczeń musiał ocenić, czy wartości dwóch wyrażeń arytmetycznych podanych w każdym zdaniu są sobie równe. Wystarczyło, aby uczeń zauważył, że odpowiednia zmiana położenia przecinków w danych liczbach nie skutkuje zmianą wartości wyrażeń. W sytuacji, gdy uczeń nie zastosował takiego sposobu rozwiązania zadania, mógł obliczyć wartości podanych wyrażeń i porównać otrzymane liczby.
W testach językowych najsłabiej wypadło zadanie 8.(uzyskali oni średnio – odpowiednio – 61% i 50% punktów możliwych do uzyskania).
Można przypuszczać, że przyczyną trudności w tym zadaniu była z jednej strony nieznajomość słów podanych w ramce, z drugiej zaś – konieczność dobrania takiego słowa, które pasowało do kontekstu zdania oraz całości tekstu. Stanowiło to wyzwanie zwłaszcza dla tych uczniów, którym trudność sprawia czytanie tekstów w języku obcym.
Napisz komentarz
Komentarze