Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
czwartek, 28 listopada 2024 02:37
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Węgliniec - Zgorzelec: Do końca roku linia E30 w pełni zelektryfikowana

Do końca bieżącego roku ostatni, przygraniczny fragment magistrali kolejowej E30, łączącej Medykę ze Zgorzelcem, zostanie zelektryfikowany.
  • Źródło: Zinfo.pl
 Węgliniec - Zgorzelec: Do końca roku linia E30 w pełni zelektryfikowana

Składy nie będą już przepinane w Węglińcu do lokomotyw spalinowych, lecz do samej granicy państwa będą prowadzone przez lokomotywy elektryczne, zapewniając szybszy przejazd pociągów.

Prace związane z elektryfikacją szlaku zbliżają się do końca. Zabudowano 920 słupów oraz 54 bramki trakcyjne - tym samym zostały przygotowane wszystkie konstrukcje wsporcze na 27- kilometrowym odcinku. Od marca trwa wywieszanie sieci trakcyjnej – dla tego zakresu prac osiągnięto już półmetek. Zmodernizowana została już podstacja trakcyjna w Węglińcu oraz wybudowane zostały podstacje trakcyjne w Pieńsku i Zgorzelcu. Odebrana została również infrastruktura zasilająca.

W październiku prace zostaną ukończone i rozpocznie się procedura certyfikacji linii, która ma na celu potwierdzenie zgodności poszczególnych podsystemów linii kolejowej ze specyfikacjami Technicznymi Interoperacyjności (TSI) w ramach Wspólnoty Europejskiej. Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych certyfikatów, rozpoczną się procedury związane z dopuszczeniem do eksploatacji nowo wybudowanej sieci trakcyjnej. 

- Elektryfikacja tego odcinka pozwoli na uspójnienie sieci kolejowej i pełniejsze wykorzystanie potencjału, który tkwi w transporcie kolejowym. Poprzez Krajowy Program Kolejowy dążymy do odciążenia dróg i poprawy bezpieczeństwa w transporcie oraz uzyskania pozytywnego efektu ekologicznego – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. - Konsekwentnie zmierzamy do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pn. „Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” realizowanego w ramach Programu Connecting Europe Facility (CEF) – Łącząc Europę na lata 2014-2020 o wartości około 70 mln zł, usprawni transport na jednej z kluczowych linii kolejowych w Polsce. Umożliwi prowadzenie zarówno składów towarowych, jak i pasażerskich od granicy wschodniej do granicy zachodniej jedną trakcją elektryczną. Elektryfikacja linii między Węglińcem a Zgorzelcem zlikwiduje konieczność wymiany w Węglińcu lokomotyw elektrycznych na spalinowe (lub odwrotnie w przeciwnym kierunku).

Obecnie proces ten zajmuje około 30 minut, co wydłuża podróż. Dzięki wyeliminowaniu potrzeby przepinania lokomotyw podróż koleją na trasie ze Zgorzelca do Wrocławia stanie się konkurencyjna pod względem czasu przejazdu w stosunku do innych środków transportu. Poprawi się także przepustowość szlaku, pozwalając na większą częstotliwość kursowania pociągów.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.
Autor Anna Hampel, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

kolejarz 30.07.2019 08:27
Pani Anno nie wiem kto udzielił Pani informacji o zmianie w Węglińcu trakcji z elektrycznej na spalinową i odwrotnie. Na odcinku Węgliniec - Zgorzelec -Węgliniec pociągi osobowe są uruchomiane szynobusami z Węglińca i pasażerowie biegają od jednego do drugiego składu. Nie ma przewozów towarowych przez Zgorzelec.Przewozy towarowe są prowadzone Węglinie - Horka a i tak są przepinane lokomotywy gdyż nie wszyscy przewoźnicy dysponują lokomotywami wielosystemowymi.

Magda 29.07.2019 14:47
Co się dzieje pomiędzy Węglińcem a Lubaniem? Remont był a jedzie się tyle samo, co wczesniej...

Motorniczy 29.07.2019 14:55
Po remoncie nasyp powinien zostać solidnie zagęszczony ( to ma jakąś swoją nazwę, ale nie pamiętam) PLK w ramach oszczędności czekają aż samo się zagęści. Po przejechaniu odpowiedniej ilości ton na kilometr szlaku podniosą prędkość. Tak mi to tłumaczył jeden maszynista

oli 29.07.2019 15:30
Korzystając z tematu zapytam czy już na trasie Lubań Węgliniec pociągu kursują..

Magda 29.07.2019 17:44
Tak, jeżdżą tylko na razie o 2 min dłużej niż wcześniej.

oli 30.07.2019 08:08
Dziekuje bardzo...

Paweł 29.07.2019 12:36
Kiedy elektryfikacja lini Lubań - Zgorzelec ?

Beniz Bajonga 29.07.2019 18:16
zaraz po tym jak będzie wybudowana stacja lubań miasto:) Rynek-kolejowy.pl pisał o tym ze dwa lata temu.

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama