Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
czwartek, 28 listopada 2024 14:48
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Nieuczciwe praktyki windykacyjne One Debt Partners – decyzja UOKiK

Dobra wiadomość dla konsumentów wprowadzonych w błąd przez operatora telekomunikacyjnego PGT. Firma windykacyjna One Debt Partners musi wycofać z sądów powództwa wobec dłużników i doprowadzić do umorzenia postępowań egzekucyjnych. To efekt decyzji prezesa UOKiK, która ma rygor natychmiastowej wykonalności.
Nieuczciwe praktyki windykacyjne One Debt Partners – decyzja UOKiK

[Warszawa,7sierpnia2019 r.]
Jesienią 2018 r. UOKiK wszczął postępowanie przeciw firmie windykacyjnej One Debt Partners (ODP) z Wrocławia. W lutym 2017 r. kupiła ona wierzytelności od spółki PGT z Warszawy. To firma telekomunikacyjna, która wprowadzała konsumentów w błąd, podszywając się pod ich dotychczasowego operatora. Półtora miesiąca przed transakcją UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na PGT 1,97 mln zł kary. Wcześniej opublikował też ostrzeżenie konsumenckie przed tą firmą.

- One Debt Partners nie powinien windykować długów, które powstały w wyniku bezprawnych działań PGT. Staranność zawodowa wymaga, aby przed transakcją sprawdzić źródła nabywanych wierzytelności. O zarzutach wobec PGT było głośno już od około roku. Sprawą zajmowały się UOKiK i prokuratura, wielokrotnie informowały o niej media – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To nie jedyny zarzut wobec ODP. Windykator wprowadzał także konsumentów w błąd i wywierał na nich presję:

  • wysyłał wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem, że przekaże dane dłużnika do Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, nawet jeśli chodziło tylko o kwotę ok. 100 zł. Tymczasem zgodnie z prawem dane konsumenta można wysyłać do BIG dopiero, gdy zobowiązanie jest wyższe niż 200 zł,
  • nie informował konsumentów o tym, że kupno długów nie pogarsza ich sytuacji - mogą podnosić przeciw ODP takie same zarzuty, jakie mieli przed transakcją wobec PGT,
  • jednocześnie występował z pozwem do sądu i kierował do konsumenta wezwanie do zapłaty.
  • Nie kontaktował się wcześniej z dłużnikiem, aby jednoznacznie ustalić kwotę zobowiązania i zaproponować mu polubowne załatwienie sprawy. Jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami, szczególnie że chodziło o wierzytelności powstałe w wątpliwych okolicznościach.

- Zakwestionowane praktyki miały skłonić konsumentów do tego, by zapłacili żądaną kwotę, nawet jeśli była nienależna. ODP straszył ich sądem czy ujawnieniem w rejestrze dłużników. Wiele osób w wyniku takich sugestii i niedoinformowania mogło zrezygnować z dochodzenia swoich praw – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

ODP zaniechał stosowania opisanych praktyk już wiosną 2017 r. Decyzja UOKiK zobowiązuje do usunięcia ich skutków. Spółka musi wycofać z sądów wszystkie powództwa w sprawach długów powstałych w wyniku umów z PGT, a także wystąpić do komorników o umorzenie wszystkich takich postępowań egzekucyjnych. Ma na to 3 miesiące od wydania decyzji UOKiK. Ponadto musi się powstrzymać przed wszczynaniem nowych postępowań egzekucyjnych do czasu ostatecznego wyroku sądu w sprawie decyzji wobec PGT. Zobowiązanie ma rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że ODP musi je wykonać, nawet jeśli odwoła się od decyzji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama