Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 25 listopada 2024 12:16
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Stoi na stacji lokomotywa

Po wielu miesiącach przygotowań do Świeradowa-Zdroju przyjechała zabytkowa lokomotywa parowa serii Tp4-217. Od teraz przez najbliższe lata będzie stacjonowała przy MCKiPG „Stacja Kultury”.
Stoi na stacji lokomotywa

Autor: fot. Adam Karolczuk

Parowóz jest eksponatem muzealnym wpisanym do Rejestru Zabytków Ruchomych Województwa Mazowieckiego i posiada numer inwentarzowy MUZ I 54. Lokomotywa została wyprodukowana w 1918 roku w niemieckiej fabryce pojazdów szynowych Borsig w Berlinie. Lokomotywy tego typu produkowane były w latach 1910-1922 i należały do najbardziej udanych konstrukcji i najliczniejszych serii parowozów eksploatowanych w PKP.

- Firma transportowa profesjonalnie przeprowadziła całą operację, a my za nią zapłaciliśmy ponad 90 tys. zł. Kwota budzi dużo dyskusji, że takie pieniądze to nieuzasadniony wydatek, że przywieźliśmy kupę złomu, że można było te pieniądze inaczej wydać. Uważam, i większość radnych poparła to zadanie, że skoro wydaliśmy na remont dworca 6 mln zł, z dofinansowaniem unijnym na poziomie prawie 85 proc., to warto dworzec kolejowy wzbogacić o zabytkowy parowóz, który świetnie wpisuje się w rewitalizację budynku stacyjnego z peronem - powiedział Roland Marciniak, burmistrz Świeradowa-Zdroju.

Tp4-217 przed wojną pełniła służbę w Pruskich Kolejach Państwowych (KPVE), a następnie w Niemieckich Kolejach Rzeszy (DRB). W 1945 roku została przekazana do Polskich Kolei Państwowych, gdzie służyła do 1959 r. Następnie została sprzedana Przedsiębiorstwu Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Szczakowie (PMPPW),a stamtąd trafiła do PMPPW w Pyskowicach, gdzie w 1981 r. zakończyła swoją służbę. Od 1983 r. został ustawiona jako pomnik przy PMPPM w Pyskowicach i przekazana do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. - Wokół stacji będziemy musieli przeprowadzić inwestycję zagospodarowania całego 2-hektarowego placu pod kątem miejskich imprez muzyczno-jarmarcznych. Na dworcu jest miejsce na jeszcze jeden parowóz, ale znacznie mniejszy - podkreślił Roland Marciniak.

- Złożyliśmy wniosek do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o dofinansowanie remontu naszego parowozu. Chcemy za około 100 tys. zł zabezpieczyć lokomotywę przed postępującą korozją. Mamy szansę otrzymać dofinansowanie do 50 proc. tej kwoty - zakończył burmistrz Świeradowa-Zdroju. Lokomotywa mimo, iż wymaga w chwili obecnej gruntownego remontu, już dziś stanowi niebywałą atrakcję w mieście i doskonale uzupełnia się z zabytkowym dworcem kolejowym.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Jaro 14.11.2019 16:35
To teraz jeszcze trzeba doprowadzić, żeby pociąg do Świeradowa docierał.

ZNTK 13.11.2019 16:55
Były plany aby na terenie byłego ZNTK w Lubaniu powstał skansen kolejnictwa,i co?. Jak bardzo często w Lubaniu na planach się kończy.

Teo 13.11.2019 20:54
Dokładnie! Gdyby nie ułomne zarządzanie i brak jakiegokolwiek pomysłu na wyjście zakładu na prostą, w ZNTK do dzisiaj naprawiano lub produkowano by tabor kolejowy!!! Być może i parowozy dla muzeów !! Gdzie ci działacze solidarności, Dyrektorzy, Co żeście zrobili z takim zakładem???? A co z lokomotywownią w Lubaniu??? Wali się zabytek!! Masakra!!

on 13.11.2019 16:46
Świeradów miasteczko na uboczu a wymyślają,jakby mieli coś wspólnego z kolejnictwem(tylko stara mała stacyjka). W obecnej chwili nawet pociągi tam nie jeżdżą.

ZNTK 14.11.2019 09:42
Wymyślają, i bardzo dobrze. Dworzec wyremontowany,a niebawem pociągi tam pojadą. Urząd Wojewódzki da kasę na remont torów z Gryfowa do Świeradowa. Za kilka lat pociągi powrócą na tą trasę.

Sufrażystka 13.11.2019 16:13
Cudowna!

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama