Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 24 grudnia 2024 00:20
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

30 lat temu wyprodukowano ostatniego „dużego fiata”. Ile kosztuje dziś?

Marzenie wielu Polaków, dostojnie sunęło po naszych ulicach. Dziś Fiat 125p jest unikatem, a jego ceny bywają bardzo wysokie.
Fiat 125p w 1975 roku

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Samochód osobowy średniej klasy, produkowany w Polsce od 1967 roku na włoskiej licencji Fiata. Kiedy owa licencja wygasła w 1983 roku, nazwano go FSO 125p. Ale lepiej znany jest pod mianem „duży fiat”. Dokładnie 29 czerwca 1991 roku wyprodukowano ostatni egzemplarz.

Obok poloneza czy „malucha” był królem szos. Używali go taksówkarze, urzędnicy, policjanci, pogotowie ratunkowe. W sumie takich fiatów powstało dokładnie 1 445 699 z czego 586 376 sztuk trafiło na eksport. Największą wartość kolekcjonerską mają egzemplarze wyprodukowane przed 1975 rokiem oraz te z ostatniego 1991 roku. Sprawdzamy, ile teraz trzeba zapłacić za „dużego fiata”.

Żeby stać się właścicielem takiego auta, można, ale nie trzeba wydać dużo. Na jednym z największych portali aukcyjnych w Polsce ceny zaczynają się od kilku tysięcy złotych. 6 500 zł trzeba zapłacić za egzemplarz z 1981 roku. Sprzedawca zapewnia, że mimo swoich lat pojazd „pali, jeździ, hamuje. ”Nie jest ubezpieczone, nie ma przeglądu technicznego i trzeba go „dopieścić”.

Bardziej zadbany egzemplarz z 1984 roku to już wydatek 19 900 zł, ale za tę cenę można stać się właścicielem auta „w stanie kolekcjonerskim”. Malowane były tylko tylne błotniki. „Wnętrze czyste nieponiszczone.” – reklamuje sprzedający.

Jeżeli ktoś dysponuje większą gotówką, to za równe 50 000 zł może nabyć – co prawda przykurzonego – fiata, który na liczniku ma tylko 679 km przebiegu. Pochodzi z lat 80-tych. To jednak nic, bo 55 000 zł kosztuje w pełni odrestaurowana maszyna z 1973 roku. Przebieg (trudno uwierzyć, ale…) 1 km.

Najdroższy model, jaki udało się nam odnaleźć to limuzyna. „Kupiony w Francji na oryginalnych włoskich rejestracjach, jeżdżący w chwili zakupu, po kapitalnym remoncie, zarejestrowany w Polsce jako zabytkowy.” – czytamy w ogłoszeniu.

Sprawdziliśmy też portale motoryzacyjne. Tu wybór jest znacznie większy. Najtańsze fiaty kosztują 3 7000 zł (rocznik 1990), ale im więcej ofert, tym ceny wyższe. W końcu docieramy do maszyny za 56 000 zł. Lśniący, zielony, z przebiegiem 89 000 kilometrów. Pochodzi z 1973 roku. „Fiat jest w 90 proc. w oryginalnym lakierze (był naprawiany tylny lewy błotnik po kolizji z słupkiem). Fiacik jest w bardzo rzadkim kolorze (500 szt. tego modelu).” – reklamuje sprzedawca.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

125P 30.06.2021 18:53
Kochana redakcjo , czy nie było innego ładniejszego zdjęcia tylko takie byle co z ulicy. Tyle ładnych zdjęć Fiata w sieci.Ten model nie pochodzi z roku 1975. To jest auto z lat 1967 - 1972. Na tamte czasy całkiem niezłe auto. Pozdrawiam

Igor ® 30.06.2021 12:06
Mój pierwy pojazd .. jeden taki fiat, 2 budy 4 silniki, zużyte. Nawet motodoktor nie dawał rady, kichnął po 10 min w gaźnik i się skończył. Niewypał totalny, od 80 za uszami jęczał wał napędowy, panewki jak z aluminium, zapłon sam się przestawiał ... wiele innych, chociać najlepsza była wieczorem czerwona gęba od kontrolki rezerwy :) Resor - akurat do dziś jest wykorzystywany nawet w sporcie - Corvette i to poprzecznie, jak widać inżynierowie w innych krajach potrafili z tych samych rozwiązań stworzyć coś co działało... Teraz zobaczymy czy na starcie polski projekt IZERA juz nie odbiega 10 lat wstecz..... Czego się spodziewam? W kraju w którym mamy: POLSA - Polska Agencja Kosmiczna - nie ma czym latać PAA - Państwowa Agencja Atomistyki - w elektrowniach rozczepiamy publiczne pieniądze..... Każdy chcę żyć, każdy chcę jeść, każdy ma fiata :)

megafaka 30.06.2021 07:45
Dopóki znajdują się "Wariaci" którzy nie mają co robić z gotówką - dopóty tacy sami będą sprzedawać Graty warte ceny złomowej !!! Relikty PRL -u po zaakceptowaniu przez wówczas miłościwie nam Panującego Leonida Breżniewa ( wówczas Polska była wysuniętą zachodnią częścią ZSRR ) Auto które lekko 10 litrów paliło szybko rdza wszędzie łapała ,nie wspominając o chorych resorach nadawało się tylko do jazdy nim po ziemniaki na Bazar.... Fiat 126p oraz Sarenka była dopełnieniem fatalnej polityki motoryzacyjnej ...

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
bal Mickiewicz
Sylwester
turniej
gry
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama