Generalny Pomiar Ruchu 2025
Jak się okazuje, kamery są częścią Generalnego Pomiaru Ruchu 2025 (GPR 2025), prowadzonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Celem tego przedsięwzięcia jest uzyskanie najważniejszych parametrów oraz charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych. W naszym regionie, na drogach wojewódzkich i krajowych, zamontowano łącznie 38 takich kamer.
.jpg)
Jak działają kamery i co rejestrują?
Kamery stosowane w GPR 2025 działają na zasadzie wideorejestracji. Rejestrują ruch drogowy w wybranych dniach pomiarowych, a następnie zarejestrowany materiał jest analizowany w celu określenia liczby i kategorii przejeżdżających pojazdów. Analiza ta może być przeprowadzana z wykorzystaniem sztucznej inteligencji lub przez odpowiednio przeszkolonych operatorów. Warto podkreślić, że kamery nie rejestrują numerów tablic rejestracyjnych ani tras, jakimi poruszają się auta. Ich zadaniem jest jedynie zliczanie pojazdów przejeżdżających przez dany punkt pomiarowy oraz określanie ich sylwetek .
Jakie dane są zbierane?
Podstawową informacją uzyskiwaną dzięki tym pomiarom jest Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR), czyli średnia liczba pojazdów poruszających się w ciągu doby na danym odcinku drogi. Dodatkowo, pomiary pozwalają na określenie:
- Średniego dobowego ruchu w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek);
- Średniego dobowego ruchu letniego (lipiec, sierpień);
- Średniego ruchu dziennego (od 6:00 do 18:00);
- Średniego ruchu wieczornego (od 18:00 do 22:00);
- Średniego ruchu nocnego (od 22:00 do 6:00).
Kategorie pojazdów, które są zliczane podczas pomiarów, to m.in.:
- Samochody osobowe;
- Motocykle i motorowery;
- Lekkie samochody ciężarowe (dostawcze);
- Mikrobusy;
- Samochody ciężarowe bez przyczep;
- Samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami;
- Autobusy;
- Ciągniki rolnicze;
- Rowery, hulajnogi elektryczne i inne urządzenia transportu osobistego.
Dlaczego to jest ważne?
Dane zebrane podczas Generalnego Pomiaru Ruchu są kluczowe dla planowania rozwoju sieci drogowej, zarządzania ruchem oraz podejmowania decyzji inwestycyjnych. Pozwalają na ustalanie priorytetów w budowie i modernizacji dróg, planowanie prac remontowych oraz ocenę efektywności inwestycji.
Dzięki tym informacjom możliwe jest lepsze dostosowanie infrastruktury drogowej do potrzeb użytkowników, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Wyniki GPR 2025 będą dostępne w postaci opracowań opisowych, tabel, map i zestawień bazodanowych. Pierwsza publikacja wyników planowana jest po 31 marca 2026 r., a ostateczny dokument powinien być dostępny w III lub IV kwartale 2026 r.
Dane z poprzedniego pomiaru
Podobne badania były przeprowadzane w latach 2020/2021. W 2023 roku publikowaliśmy dane z liczników GDDKiA zamontowanych na DK30 w powiecie lubańskim.
Napisz komentarz
Komentarze