Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
czwartek, 21 listopada 2024 20:35
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Węgliniec - Zgorzelec: będzie szybciej

Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym jak i dalekobieżnym.
 Węgliniec - Zgorzelec: będzie szybciej

Autor: Krystian Nowek, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na ponad 900 słupach między Węglińcem a Zgorzelcem rozwieszana jest sieć trakcyjna. Zbudowane są nowe podstacje zasilające w Pieńsku i Zgorzelcu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończą prace w 2019 roku. Później podróż będzie krótsza - przejazd nie będzie wymagał zmian lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Inwestycja za 70 mln zł współfinansowana jest ze środków UE instrumentu Łącząc Europę (CEF).

Prace związane z elektryfikacją szlaku Węgliniec - Zgorzelec w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), postępują planowo. Na 27 km linii są już specjalne konstrukcje wsporcze. Po obu stronach toru zamontowano 920 słupów, a ponad linią 54 tzw. bramki trakcyjne.

Jeżdżą, wieszają, sprawdzają

Od marca - przy utrzymanym ruchu pociągów, wywieszana jest sieć trakcyjna, zrealizowano już 85% tych prac. W akcji są specjalne pociągi sieciowe. Ponad 5 m nad ziemią zespoły wykonawcy wywieszają linę nośną i drut jezdny, mocują izolatory. Wywieszono sieć trakcyjną na dwóch torach szlaku między Węglińcem a Pieńskiem oraz między Pieńskiem a Jędrzychowicami i na jednym torze Jędrzychowice - Zgorzelec. Po wywieszeniu całości sieci zostanie wyregulowana a następnie zostaną przeprowadzone próby zwarciowe.

Więcej mocy

W Pieńsku i Zgorzelcu wybudowane zostały nowe podstacje trakcyjne. Zmodernizowana została podstacja w Węglińcu. To niezbędne wsparcie dla odpowiedniej wielkości zasilania, by na elektryfikowanym odcinku mogło jeździć jak najwięcej pociągów elektrycznych. Trasa Węgliniec - Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej E 30, kolejowej międzynarodowej magistrali, biegnącej od Zgorzelca, przez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków do Przemyśla i granicy z Ukrainą. Po zakończeniu prac całą magistralę E 30, od zachodniej do wschodniej granicy państwa, będzie można przejechać przy użyciu trakcji elektrycznej, bez konieczności zamiany lokomotyw w Węglińcu.

Efekty modernizacji

Skrócony zostanie czas przejazdu pociągów i zwiększona przepustowość linii. Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy - przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją pozwoli odciążyć drogi i zwiększyć bezpieczeństwo.

Zakończenie prac budowlanych sieci trakcyjnej planowane jest na październik. Później certyfikacja linii, musi potwierdzić zgodność podsystemu Energia z wymaganiami TSI (Specyfikacjami Technicznymi Interoperacyjności w ramach UE). Pierwsze składy z lokomotywami elektrycznymi pojadą w 2020 r.

Całkowita wartość projektu „Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec - Zgorzelec” wynosi 70 mln zł netto, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Jarosław Lizak 28.10.2019 00:16
Bezpośrednie pociągi z Wrocławia do Zgorzelca będą wozić powietrze. Były już takie pociągi (jeżdżące aż do Drezna) i nikt nimi nie jeździł. Oto dowód - filmik z czasów, gdy jeszcze jeździły pociągi z Wrocławia do Drezna (zlikwidowane z powodu tragicznie niskiej frekwencji): https://www.youtube.com/watch?v=MCvu1xxQXNAElektryfikacja linii kolejowej do takiej dziury to wywalanie publicznych pieniędzy w błoto.

fryzjerka z Goerlitz 27.10.2019 11:53
Zgorzelec w ogóle nie potrzebuje aż tylu pociągów do Wrocławia. Nowa Ruda nie ma ani jednego i żyje. Podobnie Lwówek. A mieszkańcy tych miast też jeżdżą załatwiać różne sprawy do miasta. Dlatego dobrym pomysłem jest wydłużenie niektórych pociągów Jelenia Góra – Görlitz do Drezna (na początek 3 pary wystarczą: rano, po południu i wieczorem). Frekwencja na pewno byłaby dużo wyższa niż z Wrocławia, bo Niemcy kochają jeździć w góry pociągami. Dla porównania: z Drezna do Liberca jeździ 5 par pociągów dziennie i jeżdżą one mocno napełnione. A do Wrocławia tylko trzy i wożą powietrze. Skierowanie Desir z Niemiec do Jeleniej Góry pozwoliłoby uwolnić SZT, których jest poważny deficyt i skierować jedną sztukę na inną trasę. I tak, 3 pary pociągów Wrocław – Węgliniec – Zgorzelec, plus 3 pary Jelenia Góra – Drezno, plus 3 pary Jelenia Góra – Görlitz (skomunikowane w Lubaniu z pociągami Wrocław – Jelenia Góra – Wrocław) byłoby optymalnym rozwiązaniem.

wasabiWKS 27.10.2019 01:36
Dziwię się, że zdecydowali się elektryfikować linię z Węglińca do Zgorzelca, która prowadzi totalnie przez lasy i gdzie nikt nie jeździ pociągiem. Tam nawet szynobus SA135 to za dużo więc po co puszczać EZT-y? Natomiast zelektryfikować należało odcinek z Lubania do Zgorzelca gęsto zabudowany osiedlami. Mogłyby jeździć tamtędy pociągi elektryczne z Jeleniej Góry do Zgorzelca, a i Zgorzelec miałby też połączenie impulsami z Wrocławiem (z jedną małą przesiadką w Jeleniej Górze).

Podróżujący 11.10.2019 21:46
Niestety ale Lubań wiele straci na elektryfikacji lini do Zgorzelca. W projekcie nowego rozkładu jazdy zabranie pociągu IC Nałkowska który zostanie przekierowany do Zgorzelca. Z Lubania nie będzie możliwości dojechania ani przesiadki np w Weglincu. 3 pociągi KD które były skomunikowane w Weglincu z pociągami do Drezna zostaną przekierowanie do Zgorzelca. Lubań nie dostanie w zamian dodatkowych połączeń. Ostatni pociąg KD z Lubania do Wrocławia odjezdzie po godz 17. A po 21 tylko do Weglinca. Tak że nie ma się z czego cieszyć.

Ziomal 11.10.2019 18:08
News, 2 dni przed wyborami. Remontują już 2 lata, a oddadzą pod koniec roku. Więc o czym mówi ten artykuł? Co się w międzyczasie zmieniło? Żenada

SzatanWoziWęgiel 11.10.2019 20:01
Nie remontują tylko budują nową trakcję. Tam nigdy jej nie było. A co do cieszenia się tym faktem, to mieszkańcy Lubania nie powinni się cieszyć. W grudniu okaże się ile będzie mniej pociągów bezpośrednich z Lubania do Wrocławia.

Podróżujący 12.10.2019 15:29
Do tej pory jest 11 pociągów. 9 Kolei Dolnośląskich i 2 Intercity. Według projektu który jest dostępny na portalu pasażera PLK ma być do Wrocławia 1 pociąg Intercity oraz tylko 5 Kolei Dolnośląskich. Oraz po jednym do Legnicy i Weglinca gdzie będzie można się przesiąść na pociąg do Wrocławia.

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
manukultura
Chagall
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Pchli targ
Andrzejki
sport
Festiwal Kobiet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: CezariusTreść komentarza: No to PiS-dzielce mają okazje zakojarzyć czyli uroić sobie prowokację polityczną - bo atrybutem występu dzieci były bialo-czerwone serduszka - a to znak rozpoznawczy Koalicji ObywatelskiejData dodania komentarza: 21.11.2024, 14:22Źródło komentarza: Lubań. WideoinformatorAutor komentarza: Stan-VanTreść komentarza: To jest skutek braku zainteresowania co jest pod maską, albo - też często - dokonywania samoróbek-przeróbek. Nie tak dawno o maly figiel nie poszedł z dymem samochód w którym "elektryk" właściciel zrobił sobie podłączenie przy użyciu drutu strzałowego (chyba miał jeszcze z zapasy Kamieniołomów w Zarębie). Najczęściej to luzy na klemach i innych połączeniach magistrali wysokoprądowej - alternator + rozrusznik oraz nieskuteczna izolacja i zwarcia z masą.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 14:10Źródło komentarza: Pożar samochodu na DK30 sparaliżował ruch na lubańskiej dwupasmówceAutor komentarza: HmmTreść komentarza: Może dlatego, że pracownicy stracili miejsce pracy?Data dodania komentarza: 21.11.2024, 14:06Źródło komentarza: Zawidów. Potężny pożar sklepu Biedronka. Strażacy walczyli z ogniem całą nocAutor komentarza: Serio ?Treść komentarza: Czyli, że owi właściciele willi zanim zaczęli budowę/kupno tych budynków nie widzieli, że obok przebiegają tory ? Obudzili się któregoś dnia i przez okno zauważyli, że nagle w nocy magicznie się pojawiły?Data dodania komentarza: 21.11.2024, 13:01Źródło komentarza: Podróżni będą mogli wybierać. Na tory wjadą pociągi Czechów, Niemców i SKPL
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama