Zazwyczaj kwota, jaką należało wpłacić, była bardzo niska. „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność”, lub „Na dzień 10.01 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności: https://go.sv/lnpost-ja..........”, „
Wiadomości rozsyłane były przed i w trakcie świąt 2021 roku gdy wiele osób oczekiwało na paczkę. Zaniepokojone wchodziły w przesłany link, który zawierał wirusy lub przekierował na stronę łudząco podobną do strony banku bądź operatora płatności. W ten sposób wiele loginów i haseł do kont lub aplikacji bankowych dostało się w niepowołane ręce.
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości Zarządu w Krakowie, pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Krakowie, prowadzi śledztwo w sprawie ujawnionych i nieustalonych jeszcze osób, które uczestniczyły w zorganizowanej grupie przestępczej pomiędzy 8 grudnia 2021 roku a 13 stycznia 2022 roku. Członkowie grupy działali w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie oraz innych miastach w Polsce, w celu dokonywania przestępstw przeciwko mieniu. Wszystko polegało na wpłynięciu bez zgody na automatyczne przetwarzanie, zmianę oraz zapis danych teleinformatycznych w bankowości elektronicznej, a także na modyfikacji sposobu autoryzacji dostępu do rachunków bankowych. W ten sposób, posiadacze kont byli wyprowadzani w niekorzystne rozporządzenie swoim mieniem poprzez wypłatę środków pieniężnych z tych kont - co jest czynem z art. 258 § 1 kk i innymi. - czytamy w policyjnym komunikacie.
W związku z tym Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości informuje o przeprowadzeniu kampanii informacyjnej, która polega na rozsyłaniu wiadomości sms oraz wiadomości e-mail w celu ustalenia wszystkich osób pokrzywdzonych przestępstwami o których mowa poniżej.
Postępowanie przygotowawcze obejmuje rozesłane w okresie od 09.12.2021r. do 13.01.2022r., za pośrednictwem telefonów komórkowych, wiadomości o treści:
a) przesyłane w dniu 09.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://4.fo/inpost-IQ..........”,
b) przesłane w okresie od 13.12.2021 do 14.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://in.sv/inpost-SG..........”,
c) przesłane w dniu 14.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://4.fo/lnpost-ds..........”,
d) przesłane w dniu 18.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://link.sv/inpost-xi..........”,
e) przesłane w dniu 19.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://yt.sv/lnpost-ny..........”,
f) przesłane w dniu 21.12.2021
• „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://do.sv/lnpost-fj..........”,
• „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://rt.sv/lnpost-sK..........”,
g) przesłane w dniu 22.12.2021
„PGE: Na dzień 25.05 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 3.46 zł Zapłać teraz na: https://cli.co/platnosc-pge-jk..........",
h) przesłane w okresie od 22.12.2021 do 25.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://sa.sv/lnpost-mZ..........”,
i) przesłane w okresie od 25.12.2021 do 26.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://cli.co/lnpost-yP..........”,
j) przesłane w dniu 26.12.2021
„"PGE: Na dzień 27.12 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 4,27 zl; https://to.sv/Pge-naleznosc-ds.........."”,
k) przesłane w okresie od 26.12.2021 do 27.12.2021
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://to.sv/lnpost-fQ..........”,
l) przesłane w dniu 06.01.2022
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://to.sv/lnpost-22..........”,
m) przesłane w okresie od 06.01.2022 do 07.01.2022
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://go.sv/lnpost-ja..........”,
n) przesłane w okresie od 08.01.2022 do 10.01.2022
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://wa.sv/lnpost-32..........”,
o) przesłane w dniu 10.01.2022
• „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://rt.sv/lnpost-fj..........”,
• „"Na dzień 10.01 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności https://to.sv/pge-n3.........."”,
p) przesłane w okresie od 11.01.2022 do 13.01.2022
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://sa.sv/lnpost-od..........”.
W celu ustalenia wszystkich osób pokrzywdzonych, została przeprowadzona kampania informacyjna polegająca na rozesłaniu wiadomości SMS z numeru 48 669 979 971 oraz wiadomości e-mail z adresu [email protected] do osób zidentyfikowanych jako osoby, które otrzymały SMS z w/w treściami.
Osoby, które otrzymały przedmiotowe wiadomości proszone są o kontakt z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości, Zarząd w Krakowie, tel. (47 8356551) w godzinach 8:00-14:00 lub poprzez pocztę elektroniczną e-mail: [email protected].
Napisz komentarz
Komentarze