Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 6 stycznia 2025 15:59
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Węgliniec - Zgorzelec: będzie szybciej

Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym jak i dalekobieżnym.

Autor: Krystian Nowek, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na ponad 900 słupach między Węglińcem a Zgorzelcem rozwieszana jest sieć trakcyjna. Zbudowane są nowe podstacje zasilające w Pieńsku i Zgorzelcu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończą prace w 2019 roku. Później podróż będzie krótsza - przejazd nie będzie wymagał zmian lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Inwestycja za 70 mln zł współfinansowana jest ze środków UE instrumentu Łącząc Europę (CEF).

Prace związane z elektryfikacją szlaku Węgliniec - Zgorzelec w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), postępują planowo. Na 27 km linii są już specjalne konstrukcje wsporcze. Po obu stronach toru zamontowano 920 słupów, a ponad linią 54 tzw. bramki trakcyjne.

Jeżdżą, wieszają, sprawdzają

Od marca - przy utrzymanym ruchu pociągów, wywieszana jest sieć trakcyjna, zrealizowano już 85% tych prac. W akcji są specjalne pociągi sieciowe. Ponad 5 m nad ziemią zespoły wykonawcy wywieszają linę nośną i drut jezdny, mocują izolatory. Wywieszono sieć trakcyjną na dwóch torach szlaku między Węglińcem a Pieńskiem oraz między Pieńskiem a Jędrzychowicami i na jednym torze Jędrzychowice - Zgorzelec. Po wywieszeniu całości sieci zostanie wyregulowana a następnie zostaną przeprowadzone próby zwarciowe.

Więcej mocy

W Pieńsku i Zgorzelcu wybudowane zostały nowe podstacje trakcyjne. Zmodernizowana została podstacja w Węglińcu. To niezbędne wsparcie dla odpowiedniej wielkości zasilania, by na elektryfikowanym odcinku mogło jeździć jak najwięcej pociągów elektrycznych. Trasa Węgliniec - Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej E 30, kolejowej międzynarodowej magistrali, biegnącej od Zgorzelca, przez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków do Przemyśla i granicy z Ukrainą. Po zakończeniu prac całą magistralę E 30, od zachodniej do wschodniej granicy państwa, będzie można przejechać przy użyciu trakcji elektrycznej, bez konieczności zamiany lokomotyw w Węglińcu.

Efekty modernizacji

Skrócony zostanie czas przejazdu pociągów i zwiększona przepustowość linii. Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy - przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją pozwoli odciążyć drogi i zwiększyć bezpieczeństwo.

Zakończenie prac budowlanych sieci trakcyjnej planowane jest na październik. Później certyfikacja linii, musi potwierdzić zgodność podsystemu Energia z wymaganiami TSI (Specyfikacjami Technicznymi Interoperacyjności w ramach UE). Pierwsze składy z lokomotywami elektrycznymi pojadą w 2020 r.

Całkowita wartość projektu „Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec - Zgorzelec” wynosi 70 mln zł netto, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Jarosław Lizak 28.10.2019 00:16
Bezpośrednie pociągi z Wrocławia do Zgorzelca będą wozić powietrze. Były już takie pociągi (jeżdżące aż do Drezna) i nikt nimi nie jeździł. Oto dowód - filmik z czasów, gdy jeszcze jeździły pociągi z Wrocławia do Drezna (zlikwidowane z powodu tragicznie niskiej frekwencji): https://www.youtube.com/watch?v=MCvu1xxQXNAElektryfikacja linii kolejowej do takiej dziury to wywalanie publicznych pieniędzy w błoto.

fryzjerka z Goerlitz 27.10.2019 11:53
Zgorzelec w ogóle nie potrzebuje aż tylu pociągów do Wrocławia. Nowa Ruda nie ma ani jednego i żyje. Podobnie Lwówek. A mieszkańcy tych miast też jeżdżą załatwiać różne sprawy do miasta. Dlatego dobrym pomysłem jest wydłużenie niektórych pociągów Jelenia Góra – Görlitz do Drezna (na początek 3 pary wystarczą: rano, po południu i wieczorem). Frekwencja na pewno byłaby dużo wyższa niż z Wrocławia, bo Niemcy kochają jeździć w góry pociągami. Dla porównania: z Drezna do Liberca jeździ 5 par pociągów dziennie i jeżdżą one mocno napełnione. A do Wrocławia tylko trzy i wożą powietrze. Skierowanie Desir z Niemiec do Jeleniej Góry pozwoliłoby uwolnić SZT, których jest poważny deficyt i skierować jedną sztukę na inną trasę. I tak, 3 pary pociągów Wrocław – Węgliniec – Zgorzelec, plus 3 pary Jelenia Góra – Drezno, plus 3 pary Jelenia Góra – Görlitz (skomunikowane w Lubaniu z pociągami Wrocław – Jelenia Góra – Wrocław) byłoby optymalnym rozwiązaniem.

wasabiWKS 27.10.2019 01:36
Dziwię się, że zdecydowali się elektryfikować linię z Węglińca do Zgorzelca, która prowadzi totalnie przez lasy i gdzie nikt nie jeździ pociągiem. Tam nawet szynobus SA135 to za dużo więc po co puszczać EZT-y? Natomiast zelektryfikować należało odcinek z Lubania do Zgorzelca gęsto zabudowany osiedlami. Mogłyby jeździć tamtędy pociągi elektryczne z Jeleniej Góry do Zgorzelca, a i Zgorzelec miałby też połączenie impulsami z Wrocławiem (z jedną małą przesiadką w Jeleniej Górze).

Podróżujący 11.10.2019 21:46
Niestety ale Lubań wiele straci na elektryfikacji lini do Zgorzelca. W projekcie nowego rozkładu jazdy zabranie pociągu IC Nałkowska który zostanie przekierowany do Zgorzelca. Z Lubania nie będzie możliwości dojechania ani przesiadki np w Weglincu. 3 pociągi KD które były skomunikowane w Weglincu z pociągami do Drezna zostaną przekierowanie do Zgorzelca. Lubań nie dostanie w zamian dodatkowych połączeń. Ostatni pociąg KD z Lubania do Wrocławia odjezdzie po godz 17. A po 21 tylko do Weglinca. Tak że nie ma się z czego cieszyć.

Ziomal 11.10.2019 18:08
News, 2 dni przed wyborami. Remontują już 2 lata, a oddadzą pod koniec roku. Więc o czym mówi ten artykuł? Co się w międzyczasie zmieniło? Żenada

SzatanWoziWęgiel 11.10.2019 20:01
Nie remontują tylko budują nową trakcję. Tam nigdy jej nie było. A co do cieszenia się tym faktem, to mieszkańcy Lubania nie powinni się cieszyć. W grudniu okaże się ile będzie mniej pociągów bezpośrednich z Lubania do Wrocławia.

Podróżujący 12.10.2019 15:29
Do tej pory jest 11 pociągów. 9 Kolei Dolnośląskich i 2 Intercity. Według projektu który jest dostępny na portalu pasażera PLK ma być do Wrocławia 1 pociąg Intercity oraz tylko 5 Kolei Dolnośląskich. Oraz po jednym do Legnicy i Weglinca gdzie będzie można się przesiąść na pociąg do Wrocławia.

Reklama
Reklama
Reklama
bal Mickiewicz
turniej
gry
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MieszkankaTreść komentarza: Od 2 stycznia 2025 roku jedynym operatorem Izerskiej Komunikacji Autobusowej (IKA) jest firma PKS Voyager z Lubania. Wcześniej przewozy obsługiwali dwaj operatorzy: PKS Voyager i Bieleccy Bus z Leśnej. Decyzję o powierzeniu wszystkich linii jednemu przewoźnikowi podjęli organizatorzy transportu publicznego. Warto wspomnieć, że w 2024 roku firma Bieleccy Bus obsługiwała przewozy szkolne w Gminie Leśna. Jednak podczas kontroli PKS Voyager wykazano, że F.H.U. Bielawa (związana z Bieleccy Bus) nie spełniała w pełni wymagań dotyczących wieku pojazdów i norm emisji spalin. W raporcie odnotowano aż 95 przypadków naruszeń w okresie od września do grudnia 2023 roku. Choć dotyczyły one przewozów szkolnych, mogły one mieć wpływ na decyzję o wyborze operatora IKA. Dlaczego PKS Voyager? Decyzje o wyborze operatora transportu publicznego są zazwyczaj podejmowane na podstawie różnych czynników, takich jak jakość usług, doświadczenie czy oferta cenowa. Mimo to, szczegółowe informacje na temat procedury wyboru operatora dla IKA w 2025 roku nie są publicznie dostępne. Możemy przypuszczać, że organizatorzy kierowali się chęcią zapewnienia niezawodnych i wysokiej jakości usług dla mieszkańców lub innymi, których nikt nie poda do publicznej wiadomości. Sytuacja firmy Bieleccy Bus Bieleccy Bus, lokalna firma z Leśnej, odgrywała ważną rolę w transporcie publicznym w regionie, ale jej pozycja w ostatnim czasie osłabła. Można odnieść wrażenie, że konkurencja skutecznie wykorzystała jej słabości, aby przejąć rynek. Niestety, do tej sytuacji mogły się przyczynić także decyzje władz gminy. Brakuje przejrzystości w działaniach, a mieszkańcy pamiętają również inne problemy, jak choćby zgodę na ciężki transport związany z kopalnią bazaltu, który od lat niszczy drogi w Leśnej. Może warto inaczej ocenić sytuację. Obecnie w Leśnej Bieleccy Bus, to nieliczna firma, która utrzymuje się na rynku i daje zatrudnienie mieszkańcom jak również płaci podatki. Wylewanie pomyj na Bieleckich, to błąd mieszkańców. Przyczyn należy szukać, gdzie indziej. Mieszkańcy popełnili duży błąd w wyborze włodarza i będą z tego powodu ponosić konsekwencje, być może nie długo w sposób wyraźny.Data dodania komentarza: 6.01.2025, 07:33Źródło komentarza: Publiczny Transport Zbiorowy w Powiecie Lubańskim w 2025 roku – wspólna inicjatywaAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przestrzegaj pało przepisow to nie bd musial sie martwic i pisac takich glupot. Przepisy sa przez ***i takich jak Ty.Data dodania komentarza: 6.01.2025, 00:03Źródło komentarza: Policyjna akcja na A4. Zapłacił 28 tys. zł i pojechał dalejAutor komentarza: RejuToboss7Treść komentarza: Małe sprostowanie wypocin niezależnego redaktora. To nie śnieżyca sparaliżowała Świeradów Zdr,tylko świadoma decyzja Zarządu Dróg. Wszyscy mają nas w ,,nosie,, nawet służby ratunkowe walczą żeby śpieszyć na ratunek,w tym skorumpowanym bagnie,tylko rubta co chceta.Data dodania komentarza: 5.01.2025, 22:16Źródło komentarza: Śnieżyca sparaliżowała Świeradów-Zdrój. Kolizja i chaos na drogachAutor komentarza: ByłyTreść komentarza: I znowu komandosi z drogówki najprostrze co można zrobić wyjechać na drogi i rurą machać ...a może panowie w kryminalnym by popracowali albo w dochodzenówce .....Data dodania komentarza: 5.01.2025, 22:07Źródło komentarza: Długi weekend. Trwa akcja drogówki
ReklamaPowiat Lubań
Reklama